پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150667
حرکت به سمت تعاملات اقتصادي هدفمند با خارج بايد در دل الگويي درونزا از رشد اقتصاد ملي صورت گيرد
تاریخ انتشار : 1393/12/11 08:25:30
نمایش : 1458
بيش از صد نفر از اساتيد و پژوهشگران اقتصاد با صدور بيانيه‌اي در سالگرد ابلاغ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، ضمن تقدير از دورانديشي رهبر معظم انقلاب در تدوين و ابلاغ اين سياست‌ها، تأکيد کردند: حرکت به‌سمت تعاملات اقتصادي هدفمند با خارج بايد در دل الگويي درونزا از رشد اقتصاد ملي صورت گيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا، بيش از صد نفر از اساتيد و پژوهشگران اقتصاد با صدور بيانيه‌اي در سالگرد ابلاغ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، ضمن تقدير از دورانديشي رهبر معظم انقلاب در تدوين و ابلاغ اين سياست‌ها، تأکيد کردند: حرکت به‌سمت تعاملات اقتصادي هدفمند با خارج بايد در دل الگويي درونزا از رشد اقتصاد ملي صورت گيرد.

متن بيانيه و اسامي امضا کنندگان به‌شرح زير است:

باسمه تعالي

ايران عزيز در برهه‌اي بسيار حساس از تاريخ بلند و افتخارآميز خود قرار گرفته است که در آن، تدبير و ايستادگي بر حقوق مسلم ملي، مي‌تواند تضمين کننده استقلال کشور باشد و در آينده جريان توليد و صادرات علم و فناوري در ايران را سهل و  هموار سازد. در اين دوره حساس تاريخي، رهبر معظم انقلاب براي غلبه بر فشارهاي خارجي، ايده اقتصاد مقاومتي را به‌عنوان راه حل مقاوم کردن اقتصاد ايران در برابر تکانه‌ها و فشارهاي خارجي و داخلي مطرح کردند و سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي را در بيست و نهم بهمن 92 ابلاغ فرمودند، سياست‌هايي که اجراي دقيق و مؤثر آنها مي‌تواند ملت ايران را در جنگ تاريخي اراده‌ها، بر دشمنان بدخواه و ظالم، پيروز نمايد و سربلند سازد.

ما مدرسين و پژوهشگران اقتصاد در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي در سالگرد ابلاغ سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي بر خود فرض مي‌دانيم ضمن تقدير از دورانديشي رهبر معظم انقلاب در تدوين و ابلاغ اين سياست‌ها، و تجديد عهد با رهبري براي توجه جدي به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي در نظر و عمل نکاتي را با مسئولان، کارآفرينان و ملت ايران در ميان بگذاريم:

1. ما بر اجراي مؤثر سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مبتني بر توجيهات علمي ذيل تأکيد داريم:

الف) با وجود گذشت ده سال از ابلاغ سياست‌هاي کلي اصل 44، تغيير مطلوب در نسبت دولت و بخش غيردولتي در مسئوليت‌هاي حاکميتي و تصدي‌گري حاصل نشده است، به همين دليل نقش‌آفريني واقعي مردم در عرصه اقتصاد و کاهش انحصارها و رانت‌ها محقق نشده و مسير تلاش فعالان دلسوز بخش خصوصي و تعاوني و کارآفرينان همچنان با دشواري‌هاي فرساينده‌اي مواجه است. اقتصاد مقاومتي، تغيير ترکيب دولت و بازار به‌سوي جايگاه مطلوب را از يک انتخاب به يک ضرورت تبديل ساخته است، چنين تحولي مي‌تواند تأثير روشني بر افزايش توان توليد، مردمي شدن اقتصاد و کاهش انحصارها و رانت‌ها بگذارد.

ب) گرچه اقتصاد مقاومتي هم با رياضت اقتصادي و هم با اقتصاد بسته و حصارکشيده تمايزهاي اساسي دارد، اما اين تفاوت‌ها به‌معناي تکيه بر ديگران و انتقال نقطه ثقل رشد اقتصاد به بيرون نيست بلکه حرکت به‌سمت تعاملات اقتصادي هدفمند با خارج بايد در دل الگويي درونزا از رشد اقتصاد ملي صورت گيرد. در اين منظومه تمام سياست‌هاي اقتصادي بر مدار تقويت توليد ملي و اشتغال کامل عوامل توليد داخل خواهد چرخيد به‌نحوي که بستن کانال‌هاي خارجي نتواند مسير رشد بلندمدت اقتصاد ملي را مختل سازد. اين اصل مي‌بايد بر نظام توليد، مصرف و واردات و همچنين تأمين مالي دولت و مبادلات بخش مالي حاکم باشد و شاخصي است که دلالت‌هاي روشني بر الگوي رشد دارد.

ج) براي پايداري توليد در کشور و با هدف شکل‌دهي بازارهاي جديد خارجي لازم است راهبرد برون‌گرايي هدفمند در دستور بخش خارجي اقتصاد قرار گيرد تا از اين طريق بتوان با توسعه صادرات غيرنفتي تقاضاي مطمئني را براي محصولات و خدمات توليدي کشور فراهم نمود. تسهيل فعاليت صنعتي و تجاري از سوي دولت بايد به‌شکل حمايت همه‌جانبه از صادرات کالا و خدمات با خالص ارزآوري مثبت، باشد تا از اين طريق کارآفرينان و صادرکنندگان ايراني بتوانند وارد بازارهاي جديد خارجي شوند و نفوذ خود را گسترش دهند. در اين عرصه، لازم است دولت به تکليف خود در زمينه سازي براي حضور کارآفرينان و صادرکنندگان ايراني در بازارهاي هدف، با همت بيشتري عمل کند. توسعه صادرات غيرنفتي شرايط پايداري را براي ارز ايجاد خواهد کرد و نگراني‌ها را از تثبيت مصنوعي نرخ ارز و ايجاد نرخ‌هاي ترجيحي برطرف مي‌کند.

د) شرط لازم براي توسعه صادرات غيرنفتي و نفوذ کالاهاي ايراني به بازارهاي جهاني، امکان رقابت توليدات داخلي با محصولات خارجي در بازار ايران است. اين رقابت در گروي بهبود بهره‌وري توليد و اقتصاد دانش‌بنيان است که با موانع نهادي مهمي روبه‌روست. بدون رساندن بهره‌وري به سطح رقباي جهاني، رقابت‌پذيري اقتصاد به سطح مطلوب نخواهد رسيد. اضافه بر اين ادامه بي‌توجهي به بهبود بهره‌وري، هزينه تمام‌شده توليدات داخل را افزايش مي‌دهد و بار تورمي آن، اهداف بلند اقتصاد مقاومتي را دور از دسترس خواهد ساخت.

هـ) دولت بايد با تدارک درآمدهاي پايدار و مبتني بر ماليات، ايجاد پايه‌هاي مالياتي جديد همزمان با عدم افزايش بار مالياتي از طريق عدم‌افزايش نرخ در شرايط رکودي و مبارزه نظام‌مند با فرارهاي مالياتي به وظايف حاکميتي خود بپردازد. درآمدهاي پايدار جز از طريق استقرار نظام مالياتي جامع و شفافيت در اطلاعات اقتصادي قابل تحقق نيست. با خلاصي هرچه بيشتر دولت از درآمدهاي نفتي، منابع صندوق توسعه ملي نيز بهتر مي‌تواند در خدمت وظايف ذاتي کمک به بنگاه‌هاي غيردولتي قرار گيرد.

و) مطالعات متعدد نشان مي‌دهد در اقتصاد ايران، يکي از عمده‌ترين تنگناها براي سرمايه‌گذاري‌ بخش غيردولتي به‌ويژه بنگاه‌هاي کوچک و متوسط، موانع موجود بر سر راه دسترسي سهل و غيررانتي به منابع مالي است. درمان ضعف پشتيباني نظام مالي از بخش واقعي به‌صورت غيرتبعيض آميز، ايجاد نهادها و ابزارهاي تأمين مالي براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و اصلاح تحميل يک‌جانبه هزينه‌ها بر تسهيلات گيرندگان که مستلزم اجراي واقعي بانک‌داري بدون رباست، از جمله تدابير مهم در مسير تقويت توليد ملي و ارتقاي توان کارآفريني خواهد بود.

ز) تشويق آحاد مردم به مشارکت تمام‌عيار در فعاليت‌هاي اقتصادي، مستلزم بهبود مستمر محيط کسب و کار است. کاستن از ديوان سالاري خسته کننده و آزاردهنده و رفع موانع متعدد و پرشمار توليد سرمايه گذاري در ايران که مي‌توان آنها را «تحريم داخلي» ناميد و باز کردن گره‌هاي انبوه موجود از دست و پاي کارآفرينان ايراني، برجسته‌ترين تکليف دولت براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و زمينه‌ساز ورود نسل جديد کارآفرينان مردمي و جوان به عرصه‌هاي بکر توليد و سرمايه‌گذاري و صادرات است که مستلزم اصلاح نظام اداري و مديريتي کنوني است.

2. در مسير تحقق مؤلفه‌هاي فوق، از دولت محترم انتظار مي‌رود تعداد مشخصي از شاخص‌هاي کانوني را براي تحقق هدف‌هاي اقتصاد مقاومتي محور تمام سياست‌هاي خود قرار دهد و به‌طور جدي با موانع آن از جمله فضاي دشوار کسب و کار و محيط رانتي و فسادآلود برخورد سيستمي نمايد و در دوره‌هاي متناوب، گزارش عملکرد آن شاخص‌هاي کانوني را به اطلاع صاحب‌نظران و عموم مردم برساند. کاهش وابستگي توليد و مصرف به خارج، کاهش وابستگي بودجه دولت به درآمدهاي غيرمالياتي، افزايش انضباط پولي و مالي و هزينه‌هاي بخش عمومي و اصلاح الگوي مصرف چه در دولت و چه در جامعه بايد از جمله محورهاي قطعي اين گزارش باشد.

3. از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و ديگر نهادهاي نظارتي انتظار مي‌رود با تنقيح قوانين و همچنين با تدوين بسته‌هاي قانوني و مقرراتي، به‌طور مستمر اجراي مؤلفه‌هاي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي  را پايش و مسئولان مربوطه را به اجراي وظايف مهمشان در تحقق اهداف اين  سياست‌ها، دلالت و راهنمايي کنند.

4. از خطبا، شخصيت‌هاي ديني و ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نخبگان دانشگاهي، صاحبان رسانه به‌ويژه رسانه ملي انتظار مي‌رود با فرهنگ‌سازي و تحليل و بازخواني و پيگيري اجراي کامل و مؤثر سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، به وظيفه خود در زمينه‌سازي براي اجرا و گفتمان‌سازي اين سياست‌ها عمل کنند و رسالت تاريخي خويش را به بهترين نحو به‌جا آورند.

5. از قوه قضاييه نيز انتظار مي‌رود با نظارت جدي بر اجراي قوانين، ضمن تقويت قانونگرايي و حاکميت قانون و افزايش امنيت سرمايه گذاري و ضمانت حقوق مالکيت، با همه مظاهر و مصاديق مفاسد اقتصادي و رانت‌جويي بدون چشم‌پوشي، برخورد نمايند تا زمينه براي اجراي مؤثر و تحقق اهداف سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مهيا شود.

اميد و انتظار مي‌رود با همت عمومي دولت و عموم مسئولان، فعالان اقتصادي و کارآفرينان و همه ملت ايران در اجراي کامل و مؤثر اين سياست‌ها، نه تنها اراده ملي براي غلبه بر فشارهاي اقتصادي دشمن  تقويت شود، بلکه توليد و صادرات کالاهاي دانش‌بنيان ايراني، به جرياني فراگير، زاينده و روزافزون در کشور تبديل گردد و توان توليد اقتصاد ملي ارتقا يابد و در يک کلام، اقتصاد مقاومتي به يک مطالبه عمومي و ملي تبديل شود.

(اسامي طبق حروف الفبا مي‌باشد)

1. ابوجعفري، روح‌الله، پژوهشگر اقتصادي
2. ابونوري، عباسعلي، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامي تهران
3. احمدي، تيرداد، عضو هيئت علمي دانشکده مديريت دانشگاه تهران
4. احمدي، علي‌محمد، نماينده ايلام (آبدانان و دره‌شهر و دهلران)، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات، عضو هيئت علمي و رئيس سابق پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس
5. اسماعيلي صدرآبادي، فروغ، پژوهشگر اقتصادي
6. اعتصاد، خسرو، عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي
7. اعتصامي، حسين، پژوهشگر اقتصاد
8. اميري، هادي، عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان
9. ايرواني، محمدجواد، کارشناس اقتصادي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام
10. ايزدي، سيد حسن، عضو هيئت علمي پيام نور يزد
11. بابايي، محمدرضا، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه پيام نور
12. بهرامي حميد، مدرس و پژوهشگر اقتصاد
13. بهنامه، مهدي، عضو هيئت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد
14. بيات، فرود، پژوهشگر اقتصاد
15. برقندان، کامران، پژوهشگر اقتصاد، عضو هيئت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان
16. پورابراهيمي داوراني، محمدرضا، نماينده کرمان (راور و کرمان)، نائب رئيس اول کميسيون اقتصادي، عضو هيئت علمي دانشگاه
17. پيغامي، عادل، عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع)
18. تاجگردون، غلامرضا، نماينده کهگيلويه و بويراحمد (گچساران)
19. توکلي، احمد، عضو هيات علمي ــ بازنشسته ــ دانشگاه شهيد بهشتي
20. ثمني، اسماعيل، عضو هيات علمي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه امام حسين(ع)
21. چاوش‌زاده تفتي، فريبا، پژوهشگر اقتصاد در يزد
22. حاج علي‌اکبري، حسن، عضو هيات علمي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه امام حسين(ع)
23. حافظيه، علي‌اکبر، عضو هيات علمي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه امام حسين(ع)
24. حبيبي بابادي، احمد، عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور شهرکرد
25. حسامي عزيزي، باقر، عضو هيئت علمي اقتصاد دانشگاه پيام نور
26. حسني مقدم، رفيع، عضو هيات علمي دانشگاه دامغان
27. حسن‌نژاد، محمد، نماينده آذربايجان شرقي (جلفا و مرند)، عضو کميسيون اقتصادي
28. حسين‌زاده بحريني، محمدحسين، نماينده مشهد و کلات، عضو کميسيون اقتصادي، عضو هيئت علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد
29. حکمي‌زاده، فرشاد، عضو هيات علمي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات
30. حلافي، حميدرضا، عضو هيات علمي دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر
31. حسيني، سيدمهدي، عضوهيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان
32. خاندوزي، سيداحسان، پژوهشگر اقتصاد
33. خانکشي‌پور، غلامرضا، عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات برنج
34. دانش جعفري، داود، عضو هيات علمي دانشکده علوم اقتصادي دانشگاه علامه طباطبايي
35. راهداري، مراد، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه پيام نور
36. رجائي باغ‌سيائي، محمد، نماينده گناباد، عضو کميسيون اقتصادي
37. رزاقي، ابراهيم، عضو هيات علمي ــ بازنشسته ــ دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
38. رستمي، عباسعلي، دانشيار دانشگاه شهيد چمران اهواز
39. رفيعي آتاني، عطاءالله، عضو هيات علمي دانشکده مهندسي پيشرفت دانشگاه علم و صنعت
40. رمضانپور، جابر، پژوهشگر اقتصادي در دانشگاه مازندران
41. رمضاني، محمدتقي، استاد دانشگاه و عضو گروه اقتصاد دانشگاه جامع امام حسين(ع)
42. رنجبرکي، علي، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي
43. رهبر، فرهاد، عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
44. زاينده‌رودي، محسن، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد کرمان
45. زمانيان، غلامرضا، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان
46. سبحاني ثابت، سيد علي، پژوهشگر اقتصادي
47. سپهر، محمد، پژوهشگر اقتصاد
48. ستوده‌نيا، سلمان، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندرعباس
49. سرگزي، عليرضا، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه زابل
50. سرگل‌زهي، احمدرضا، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان
51. سليمي‌فر، مصطفي، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد
52. سياح، سيد امير، پژوهشگر اقتصاد
53. سياره، مرتضي، عضو هيات علمي رشته اقتصاد دانشگاه علوم و فنون دريايي نوشهر
54. سيدنوراني، سيدمحمدرضا، عضو هيات علمي دانشکده علوم اقتصادي دانشگاه علامه طباطبايي
55. شالچيان، ابوطالب، عضو هيات علمي بازنشسته دانشگاه الزهرا(ع)
56. شايان زينوند، عبدالله، عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام
57. شمس‌الديني، شهباز، عضو هيئت علمي سازمان تحقيقات آموزشي ترويج کشاورزي
58. شهرکي، جواد، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان
59. شيخي، عبدالمجيد، عضو هيأت علمى سازمان تحقيقات و آموزش جهاد کشاورزى
60. شيوندي، کامران، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي
61. صادقي، عضو هيات علمي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه امام حسين(ع)
62. صمصامي، حسين، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي
63. عالي‌زاد، فرزانه، مربي اقتصاد دانشگاه آزاد مراغه
64. عباسي‌فر، حسين، پژوهشگر فرهنگ و اقتصاد
65. عبدالملکي، حجت‌الله، عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع)
66. عبدي، محمد، پژوهشگر اقتصاد در دانشگاه مازندران
67. عرفاني‌راد، بهرام، عضو هيات علمي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه امام حسين(ع)
68. عزيزي، باقر حسامي، پژوهشگر اقتصاد
69. علمي مقدم، مصطفي، عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور
70. علي‌اکبري، محمد، پژوهشگر
71. عيوضلو، حسين، عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع)
72. فتحي بيرانوند، علي، پژوهشگر اقتصاد
73. فتحي‌پور، ارسلان، نماينده آذربايجان شرقي (هوراند و کليبر)، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس
74. فتحي‌زاده، حسين، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد سيرجان
75. فولادگر، حميدرضا، نماينده اصفهان، عضو کميسيون صنايع و معادن، عضو هيئت علمي دانشگاه و کارشناس اقتصادي
76. قادري، جعفر، نماينده فارس (شيراز)، استاد دانشگاه، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات
77. قاسمي، مجيد، دانش‌آموخته رشته اقتصاد، معاون پژوهش‌هاي اقتصادي مرکز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام
78. قرباني، حسين، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد تربت جام
79. قوامي، هادي، نماينده خراسان شمالي (اسفراين)، عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات، استاديار دانشگاه فردوسي مشهد
80. قيصري، رجبعلي، پژوهشگر اقتصاد
81. کياني‌نژاد، رضا، دانشيار دانشگاه شهيد چمران اهواز
82. گرشاسبي فخر، سعيد، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه آيت‌الله بروجردي
83. مجاهدي موخر، محمدمهدي، عضو هيات علمي دانشکده علوم اقتصادي دانشگاه علامه طباطبايي
84. محبوبي، رامين، پژوهشگر اقتصادي
85. محمدي، حسين، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد زنجان
86. مسعودي، نسيم، پژوهشگر اقتصاد
87. مصافي، فريبرز، پژوهشگر اقتصاد
88. مصباحي‌مقدم، غلام‌رضا، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادي، نماينده تهران، ري و شميرانات و رئيس سابق کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات
89. مفتح، محمدمهدي، نماينده همدان (رزن)، کارشناس مسائل بودجه و اقتصاد
90. ملکي، صادق، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تبريز
91. منصوري، احمد، عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور
92. موسوي، سيدعبدالله، پژوهشگر اقتصادي
93. مهرابي، علي‌اکبر، استاد بازنشسته دانشگاه تهران
94. ميرايي، حديثه، پژوهشگر اقتصاد
95. ميرکاظمي، سيدمسعود، نماينده تهران و ري و شميرانات، وزير سابق نفت و بازرگاني، عضو هيئت علمي دانشگاه
96. ناجي ميداني، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد
97. نادران، الياس، عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
98. نجف‌پور کردي، عليرضا، دانشيار دانشگاه آزاد اسلامي اروميه
99. نصيب، سيد محمدرضا، پژوهشگر اقتصاد
100. نعيمي، محمدرضا، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد سراوان
101. نيکوخواه، اکبر، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اروميه
102. هراتمه، مصطفي، عضو هيئت علمي گروه اقتصاد دانشگاه آزاد واحد نراق
103. يزدان‌پناه، فاطمه زهرا، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي
104. يگانه، سجاد، پژوهشگر اقتصادي در اروميه
105. يوسفي‌نژاد، علي، استاد دانشگاه و عضو گروه اقتصاد دانشگاه جامع امام حسين(ع)

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html